Skal vi spise blodsukker stabiliserende mad sammen

Hvad skal vi spise?

Hej Siff

Hvordan ændrer jeg mine spisevaner, når nu min familie ikke føler sig overbevist om den levevis endnu? Det er lidt besværligt, hvis der skal tilberedes 2 måltider hver aften.

Mange hilsner

Berit

Skal vi spise det samme?

Hej Berit.
Forleden hørte jeg P1, hvor en far beklagede sig over, at hans voksne søn, som boede hjemme var blevet veganer. Han var blevet veganer af etiske årsager (altså ikke spise kød, fugl og fisk og heller ikke æg og mælkeprodukter, da sønnen ikke synes, det var forsvarligt over for dyrene) og derfor kunne de ikke længere spise mad sammen.

Faderen sagde: “Jeg ønsker da, at vi skal spise sammen. Det er et kæmpe tab, at vi ikke længere sidder sammen og spiser.”

Og det forstår jeg godt. I Danmark er de fleste vokset op med, at vi skal spise sammen. Det er ved middagsbordet vi får snakket sammen, hygger os og kan gøre status over dagen, som er ved at gå på held.

For som du også skriver, vil det være rart at undgå at skulle tilberede to forskellige måltider.

Jeg har selv brugt dette, for mig, enkle trick.

Hver 5. dag, sådan cirka, afsætter jeg 1-3 timer til at tilberede den mad, som jeg gerne selv ville spise de kommende dage. Jeg laver så meget, at jeg også har til mine frokoster.

Jeg oplever at for de fleste mennesker som gerne vil spise sundere, gælder det om at få spist nogle flere grønsager og noget mere frugt. De fleste salater (med undtagelse af salat-agurk-tomat salat og  salater som kun består af grønne blade) kan sagtens holde sig i køleskabet i bøtter/glasskåle med tætsluttende låg eller endnu bedre vacuumbøtter i 5-7 dage, når bare vi husker dressing-tricket.

Tricket er, at du venter med at putte dressing på. Det vil sige, at du har dressingen for sig  selv og putter så en lille skefuld på den portion, du har lagt på tallerkenen og skal til at spise.

En gang om måneden tilbereder jeg store portioner af f.eks. supper, forkogte kikærter og bønner,  så jeg har i fryseren til en måned eller to af gangen.

Hvordan kommer du i gang?

Skal vi spise grønsager?Til at begynde med vil jeg anbefale dig at lave 2-3 forskellige salater, en måske to forskellige slags humus og 1-2 grønsagssupper.

Alt sammen noget som er forholdsvis hurtigt at tilberede og som kan holde sig 5-7 dage i vakuumbøtter i køleskabet. Og så kan du spise en lille smule af familiens kød, fugl eller fisk til.

Hvis din familie ikke spiser fuldkorns ris, kan du også koge en større portion af dem, så du bare tager det ud, du skal bruge og hælder over med kogende vand 5 minutter før, du skal spise.

Første gang kan du f.eks glæde din gane med Grønkålssalsa og Hvidkåls- og broccolisalat. Begge salater går fint med nøddedressing, kold ærtesuppe samt humus med skvalderkål.

Opskrifterne finder du i min bog “Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen”. Hvis du ikke allerede har den, kan du bestille den her som almindelig bog og her som e-bog. Du kan også låne den i en måned som e-bog her.

Den største forhindring

For mig var den største hurdel at tage beslutningen og sige: “Nu er det nok! Jeg vælger mig selv til og sætter handling på min beslutning om at spise det, som er det mest sunde for mig.”

I stedet for laveste fællesnævner, blev det fællesspisning med mange lækre retter.

Da jeg først havde været i gang i et par uger, kunne jeg faktisk ikke forstå, hvorfor jeg havde troet, at det ville være besværligt, at jeg ville spise den mad, som var bedst for mig.

Den næste forhindring var at vende mig til at have noget andet mad på tallerkenen end de andre. Det handler for mig at se om mine tanker og efter en uges tid var jeg ok med at skille mig ud fra mængden. Jeg begyndte faktisk mentalt at forberede mig på at skille mig ud, mens jeg lagde min farverige mad fuld af vitaminer, mineraler og komplekse kulhydrater på min tallerken.

Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt tænkte: “Hvor er det fantastisk Siff, at du nu spiser det, som du har brug for. Hvor er det vidunderligt med stabilt blodsukker. Det fortjener både du og din familie.”

Jeg var også kommet ud over det evige eftermiddags-spørgsmål “Hvad skal vi spise?”, for min mad var på plads og jeg begyndte også at planlægge familiens mad.

Jeg har ikke en eneste gang fortrudt, at jeg satte handling på min beslutning om, at selvfølgelig skal vi spise sammen OG at jeg vil spise det, som er godt for mig.

Jeg er desuden blevet glædeligt overrasket over, at min familie langsomt følger efter, for de spiser mere og mere af “min” grønne og farverige mad. Vi nyder alle fire, at vi spiser sammen.

Skal vi spise Frækkedeller?

Har du brug for inspirerende opskrifter, hvor alle ingredienserne kommer fra planteriet (og ikke har noget imod at læse engelsk) så kan du gratis downloade “Meat free monday from everywhere” som ligger på den danske side Kødfri-mandag.dk

Bogen har et meget inspirerende forord fra Paul McCartney. Der er over 30 landes spændende udgaver af klassiske retter. Du må virkelig afprøve opskriften på de super lækre frækkedeller som Plantepusherne har bidraget med.  Jeg er helt vild med disse frækkedeller og det er mine kursister også, når jeg får mad fra Plantepusherne til mine kurser.

Skal vi spise grønsager og frugt og skal vi spise sammen?

Jeg håber, du har fået inspiration til at gå i gang med den mad, som du fortjener.

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med masser af farver og nye smage.

Når du har fundet dine tricks, håber jeg, du vil dele dem her i indlægget.

Netop dit tricks til at komme igang, kan være det, som får en anden i gang.

Med kærlig venlighed

Siff

4 replies
  1. Siff Holst
    Siff Holst says:

    Hej kære Nancy.
    Tusind tak for de fine ord. Det glæder mig super meget, du finder mit arbejde interessant.

    Hjertelig tillykke med, at du har fundet frem til, at det er ustabilt blodsukker, du har lidt af i lang tid. Og du kan tro, jeg kender til, at det føles som evigheder. Det gode ved at kunne sætte ord på er, at så kan vi begynde at sætte fornuftig handling på vores kost og livsstil. Og vi behøver ikke længere bekymre os om, hvorfor vi f.eks ikke kan styre, hvad vi putter i munden, hvorfor vi er ekstra meget tiltrukket af bestemte fødeemner, hvordan det kan være, at vi er grådlable og andre symptomer, som forrringer vores livskvalitet.

    Du spørger, hvad mine erfaringer med med “downs”, at være sulten hele tiden og hvor lang tid, der går inden man bliver stabil.
    Mine erfaringer er delt i to
    1. Hvis det “bare” er et ustabilt blodsukker, vil det rette sig på 4-8 dage, hvis vi spiser og bevæger os fornuftigt.
    2. Tager det længere tid end de 4-8 dage, så kan det hænge sammen med, at vi kan være kommet for langt væk fra os selv (hvem vi egentlig er) og at vores tanker spiller os et puds.

    Der findes i min verden ikke nogen løsning, andre kan give dig. Det er en proces, som du må arbejde dig igennem. Enten med professionel hjælp eller gennem f.eks Anonyme Overspisere hvor man i et ikke-professionelt miljø arbejder med sig selv efter det, de kalder 12 trin og 12 traditioner.

    Jeg arbejder selv ud fra Hauora som er et sundhedsbegreb, som bygger på fem områder og det er disse fem områder, vi hver især må skabe balance imellem, ved daglig træning og vigtigst af alt en dag ad gangen.

    Jeg sender de bedste ønsker til dig med bedring dag for dag

    Med kærlig venlighed
    Siff

  2. Nancy
    Nancy says:

    Hej Siff,
    Super interessant arbejde du gør:-) Er sikker på jeg har ustabilt blodsukkker, og har lidt af det i evigheder. har igennem efterhånden længere tid spist grøn grød, dog til frokost. Og nu spiser jeg også en grønlålssmoothie om morgen. Holder mig fra alt sukker, brød, pasta mm. Har senest også været på en candida- og utæt tarm-kur. Men har stadig mine “downs” og er så sulten hele tiden. Hvad er din erfaring? Hvor lang tid går der inden man bliver stabil? Skal lige nævnes af jeg gik alvorligt ned med stress i 2009, udbrændthed, binyretræthed. Og i 2011 fik jeg diagnosen kronisk træthedssyndrom. Dyrker yoga og mediterer. Håbede at dette kunne hjælpe mig lidt på rette vej. Det eneste positive jeg har oplevet indtil nu, er at mine poser under øjnene er blevet væsentlig reduceret. Så da et sundhedstegn:-)
    Håber du har et godt råd og indspark.
    Mange hilsner
    Nancy

  3. Siff Holst
    Siff Holst says:

    Hej Hanne.
    Tusind tak for dit spørgsmål.
    Jeg har desværre ikke rettigheder til at offentliggøre opskriften til Plantepushernes Frækkedeller.
    Du finder opskriften til Frækkedeller via dette link

    Jeg har skrevet Plantepusherne og hører om jeg kan få lov at give opskriften til dig og alle andre nyhedsbevslæsere.
    Så vi krydser finger.
    Med kærlig vnelighed
    Siff

  4. Hanne
    Hanne says:

    Vil du give os læser opskriften på de super lækre frækkedeller i en af dine nyhedsbreve?

    Jeg har brug for at det er let med en opskrift serveret lige til at gå til, så har jeg letter ved at få ønske til at blive til virkelighed efter en lang arbejdsdag og sulten er stor når jeg kommer hjem. For ellers er det lettere med de opskrifter jeg kender i forvejen og plejer at have succes med. Ny inspiration er altid godt til nye tiltag, tænker jeg. Hvilket jeg er ret sikker på dine andre læser også vil give mig ret i.

    Jeg vil gerne flytte mig i retning af at have en endnu mere stabilt blodsukker i hele tiden, for jeg mærker tydelig forskel hvordan følelsen i kroppen er alt afhængig af hvad jeg spiser.

    Lad mig høre fra dig, når du har bestemt dig for hvad du vil.

    Med venlig hilsen
    Hanne

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *