NU-hedsbrev

Download gratis freebie 1.del af: "Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen" som e-bog

Spørgsmål og svar om stabilt blodsukker ved Siff Holst


Værd at vide om stabilt blodsukker

Her finder du de hyppigste stillede spørgsmål om et stabilt blodsukker. Klik på et spørgsmål, så får du et svar. Du er altid velkommen til at sende en mail, hvis du har brug for opklarende svar.

Spørgsmål:

  1. Hvad vil det sige at have et stabilt blodsukker?
  2. Hvem har gavn af et stabilt blodsukker?
  3. Hvordan kan jeg vide, om jeg har et stabilt blodsukker?
  4. Er stabilt blodsukker videnskabeligt underbygget?
  5. Hvordan adskiller “stabilt blodsukker” sig fra andre ernærings- og vægtkontrolprogrammer?
  6. Konsekvenser ved at være sukkerafhængig?
  7. Jeg har hørt, at der er tre brikker, som er nødvendige for at få et stabilt blodsukker. Hvilke brikker er det?
  8. Tager det ikke lang tid at registrere alt det, som jeg spiser, drikker og bevæger mig?
  9. Har du nogle opskrifter på smoothies, som er gode for blodsukkeret?
  10. Hvor finder jeg din artikel om 9 klassiske årsager til problemer med blodsukkeret?

Svar:

 

1.Hvad vil det sige at have et stabilt blodsukker?

Stabilt blodsukker stiger lidt, mens du fordøjer maden og daler lidt, når du nærmer dig sult.

Glædens Vitaminer har afprøvet resultater fra litteratur, der viser, at det er muligt at stabilisere blodsukkeret, så det kun svinger mellem 4 og 6 mmol/l uden hurtige stigninger og fald. Denne tilstand har mange fordele. God koncentrationsevne, ubegrundet glæde, at opleve naturlig sult, at være fuld af energi, have nemt ved at fokusere, god søvn, være rolig, nysgerrig,nærværende og skabende.

Nedenunder ser du, hvordan blodsukkeret ser ud gennem én dag for en person med ustabilt blodsukker, og hvordan personen har fået stabilt blodsukker efter 2 måneders bevidst kostændring.

Forskellen på et ustabilt og et stabilt blodsukker kurven stammer fra bogen"Stabilt blodsukker - overskud i hverdagen" skrevet af Siff Holst

Figur 1. Blodsukkerkurve over sammenhængen mellem tidspunkt på dagen og blodsukkerniveau hos en person med ustabilt blodsukker og når personen har ændret kost.Værdierne stammer fra Lydeking, Eva: “Ny næring – mad og terapi”, bind 2, Klitrose, 1990 og opsætningen fra Breüner, Frede: “Kost, Adfærd, Indlæringsevne”, Klim, 2002.

2. Hvem har gavn af et stabilt blodsukker?

Alle mennesker kan få glæde og gavn af et stabilt blodsukker. Vi fungerer optimalt, når vores blodsukker er stabilt. Tankerne er klare, vi viser overskud i pressede situationer og vi er mere tilbøjelige til at lytte til vores krop, når den sender beskeder til os.

For at få et stabilt blodsukker, der varer ved, må du indstille dig på

  • at registrere og om nødvendigt ændre din kost og spisevaner
  • at observere din måde at tænke på og give sindet hvile f.eks med åndedrætsmeditation
  • at gå 10.000 skridt samt udføre en ny bevægelse dagligt

 

3. Hvordan kan jeg vide, om jeg har et stabilt blodsukker?

Du kan måle, om du har et stabilt blodsukker ved hjælp af en blodsukkermåler. Det er dog de færreste, som gør det. Et alternativ til den direkte metode er en indirekte metode. Læs dette skema og se om du kender nogle af reaktionerne eller følelserne.

Symptomer på ustabilt eller lavt blodsukker (ubalance)
Træt hele tiden Let til gråd
Træt uden grund Impulsiv
Rastløs, kan ikke

sidde stille

Træt lige efter et måltid
Konfus Føler sig isoleret
Hukommelses-besvær Følelsesmæssigt overvældet
Koncentrations-besvær Overvældes af andres smerte
Svært ved at håndtere problemer Indtager store mængder hurtige kulhydrater som hvidt brød, pasta og cornflakes
Mere irritabel

end vanligt

Uventede vredesanfald

 

Hvis du genkender flere af symptomerne, kan det være, at du har et ustabilt blodsukker.

 

Hvis du mere føler dig hjemme i følgende følelser og reaktioner, har du formodentligt et stabilt blodsukker

Signaler om et stabilt blodsukker (balance)
Energisk Naturlig glad Behersket
Træt når det er hensigtsmæssigt Eftertænksom Naturlig sulten
Ansvarlig Naturlig sensitiv og medfølende Afslappet i din holdning til mad og motion
Klar i sindet Kreativ og skabende Løsningsorienteret
God til at huske og har god koncentrationevne Kan tænke tingene igennem Jordforbindelse
Fokuseret I stand til at søge og bede om hjælp Håbefuld optimistisk
Effektiv problemløser Bevidst og har sunde reaktioner Optimal muskelspænding

 

Du kan godt leve usundt og have et stabilt blodsukker. Du kan til gengæld ikke leve sundt og have et ustabilt blodsukker med mindre, der er noget galt med din bugspytkirtel eller at det, som du mener, er sundt, ikke er det, som passer til din krop.

 

4. Er stabilt blodsukker videnskabeligt underbygget?

I Danmark er det nyt at snakke om, at et stabilt blodsukker ligger mellem 4 og 6 mmol/l uden yderligere udsving gennem en hel dag.

Det har været kendt i mange år at specielt raffinerede kulhydrater i form af sukker, påvirker blodsukkeret i udtalt grad. I dag ved man at brød bagt af hvidt raffineret mel også påvirker blodsukkeret i samme grad som sukker.

Inden for kost er der to retninger, som giver stabilt blodsukker.

Den ene retning har bl.a. forskerne Raben mf. undersøgt. De viser hvordan sammensætningen af de energigivende næringsstoffer påvirker blodsukkeret. Et måltid med meget kulhydrat (k= 70 E%) giver en stigning på 3 enheder inden for den første time. Dette sker ikke, hvis måltidet er fedtrigt eller proteinrigt, her sker i stedet et lille fald.

Inden for denne retning finder du det, som bliver kaldt stenalderkost (Palæo) og Low carb high fat (LCHF) altså en kost, hvor man spiser få kulhydrater og meget fedt.

Den svenske læge Andreas Eenfeldt er blevet interviewet af svensk diabetes forbund og fortæller her, hvorfor han anbefaler mennesker med diabetes 2, som gerne vil tabe sig, at spise LCHF. Vil du have et samlet overblik over LCHF så læs på madbanditten.

Den anden retning står bl.a. dr. Neal Barnard for. Han anbefaler, at man spiser plantebaseret kost, som består af komplekse kulhydrater, lidt planteolie og lidt planteproteiner (Low fat vegan – plantbased – diet). Hans kost har fået mange med diabetes 2 fri af deres medicinforbrug på meget kort tid. Hans principper er blevet afprøvet med gode resultater her i Danmark af dr. Michael Bitch, Birthe Skaarup m.f. og mundede ud i bogen “Det helbredende køkken“, som du kan læse om her.

En kost, der giver stabilt blodsukker, er også en kost, som opbygger kroppens celler og organer. Det sker, fordi kroppen altid forsøger at opretholde et konstant indre miljø kaldet homeostase. Når det indre miljø er konstant og de nødvendige byggesten er til stede, vil kroppens selvhelbredende kræfter have optimale betingelser.

Professor Oluf Borbye Pedersen. En af verden førende forskere inden for diabetes og har forsket meget i fordøjelse og blodsukker. Han anbefaler en plantebaseret kost med lavt fedtindhold og mange plantefibre. Han har inspireret til online-forløbet 29 Dage med Grøn Morgenmad

Tanker har også stor betydning for hvordan vore krop reagerer på det, vi spiser. Alia Crum har vist, at den samme milkshake kan give forskellige respons på sulthormonet ghrelin. Det kan du læse mere om her

Tidligere viste forsøg, at der skulle 60 minutters daglig gang i rask tempo, til at holde blodsukkeret stabilt for mennesker med diabetes 2. Professor Bente Merete Stallknecht fortæller dog i Diabetes Foreningens Behandlerbladet december 2015 nr.4, at 30 minutters daglig bevægelse, som rask gang, cykling, svømning, løb eller dans er tilstrækkeligt til at holde blodsukkeret stabilt. Den samlede helbredforbedring er ikke helt det samme, men det ser ud til at de forsøgspersoner som “kun” gik 30 minutter, var mere tilbøjelige til at bevæge sig ekstra i løbet af dagen.

Professor Bente Klarlund Pedersen har vist, at det tager kun to uger for en sund og rask person at komme i kategorien “være ved at udvikle diabetes 2”. Musklernes insulinfølsomhed forsvinder hvis man kun går 1500 skridt om dagen. Det kan du læse mere om i artiklen “Blodsukker – Den Ultimative guide”. Årsag 2. Hvor insulinfølsomme er dine muskler?

 

5. Hvordan adskiller “Stabilt Blodsukker” sig fra andre ernærings- og sundheds- programmer?

“Stabilt Blodsukker” adskiller sig ved, at det ikke er et program. Du kan ikke lyn hurtigt fixe dig til et stabilt blodsukker. Dit blodsukker reagerer på det, du spiser. Du må være bevidst og lytte til din krop. Du må lære at spise det, som giver DIG et stabilt blodsukker, og du må træne i at holde det ved lige ved at ændre på fasttømrede vaner og mønstre. Du er unik og må lære at spørge indad, så du giver din krop det, den har bruge for til det enkelte måltid. Desuden må du huske at være opmærksom på, at det kun er dig, som putter mad i munden på dig.

“Stabilt Blodsukker” har alene som mål, at få dig til at fokusere på dit eget velbefinde og lære at mærke, om du har stabilt blodsukker. Hvis du finder det interessant, kan du måle dit blodsukker gennem en hel dag med en blodsukkermåler. Samtidig opfordres du til at have en afslappet holdning og være i processen. En dag ad gangen.

Måske får du et stabilt blodsukker, måske optimerer du din vægt (taber eller tager på afhængig af hvad, som passer til din krop), måske formindsker du din åreforkalkning, måske undgår du at udvikle diabetes 2. Måske sker der noget helt andet. Det afhænger af mange faktorer.

Jeg kan ikke give dig garantier for, hvordan din proces bliver, eller hvilket mål du når. Du må tage chancen, hvis du føler, at “Stabilt Blodsukker” er det rigtige for dig.

Det, jeg kan garantere dig, er, at gør du noget andet end du plejer, får du noget andet.

 

6. Konsekvenser ved at være sukkerafhængig?

Hvis du er sukkerafhængig/ sukkeroverfølsom, befinder du dig mentalt i en osteklokke, som er begrænsende.

Himlen er altid dækket af skyer og du kender kun denne himmel, du ved ikke, at den kan være blå og skyfri.

Det gælder såvel børn og unge som voksne og ældre.

Er du først blevet sukkerafhængig/sukkeroverfølsom, er du fanget i en osteklokke. Samtidig reagerer du ofte uhensigtsmæssigt og vil ofte være følelsesmæssigt særligt sensitiv. De fleste har altid befundet sig derinde, så de ved ikke, hvordan det er at være uden for osteklokken.

Det tager mellem 3 og 4 dage (i sjældne tilfælde 8) at komme ud af denne fysiske fælde. Dette kan du gøre alene ved at droppe al sukker og hvidt brød i 4 – 8 dage, både det skjulte i føde- og drikkevarer samt alkohol.

Hvis du vil opretholde det stabile blodsukker og være fri af osteklokken, må du gennemføre en kostomlægning, ændre dine tanker samt øge din daglige bevægelse. Formodentligt ved du allerede, hvad der er det rigtige for dig at gøre – problemet er, at du ikke gør det. Rigtig mange har brug for hjælp til at komme rigtig fra start og mange kan derefter holde fast ved egen hjælp. Derfor anbefaler jeg, at du henvender dig til en professionel, så snart du er klar.

Jeg giver dig gerne den vejledning og de redskaber, du har brug for. Du kan læse mere her.

 

7. Jeg har hørt, at der er tre brikker, som er nødvendige for at holde blodsukkeret stabilt.

De tre brikker er kost, tanker og bevægelse.

Et stabilt blodsukker er næsten umuligt at opretholde, hvis du ikke er nysgerrig og træner på alle tre områder dagligt. Du må være nysgerrig og finde nye fødevare, blive mere bevidst omkring hvilke tanker, du tænker, og du må bruge dine muskler alsidigt hver dag.

Med tiden bliver din træning til nye gavnlige vaner. Det bliver almindeligt for dig, at du mærker efter, hvordan dit blodsukker er. Er det blevet for lavt, retter du op på det, før du gør noget andet.

Når du har fundet frem til den kost, som passer til dig, har du slet ikke lyst til at forsøge at rette op med kager, slik, chokolade, sodavand, boller med ost, eller hvad du ellers plejede at gøre og som aldrig vil virke på lang sigt.

Når du bliver bevidst om, hvordan sindet virker, vælger du at give dit sind hvile hver dag, da du kan mærke, at det giver klare tanker og øger din bevidsthed. Du vil også vælge at bevæge dig alsidigt dagligt, da du bare ikke kan lade være med at sørge for at give dig selv energi og overskud i hverdagen.

 

8. Tager det ikke lang tid at registrere alt det, som jeg spiser, drikker og bevæger mig?

Indtil du har fundet din måde at registrere på, kan du meget vel føle, at det tager lang tid. Du vælger, at tilpasse registreringen, så du har fokus på, at du gør noget godt for dig selv.

Har du brug for et registreringsskema, sender du bare en mail til mail@stabiltblodsukker.dk, så sender jeg et registreringskema til dig, som du kan printe ud eller skrive direkte i.

 

9. Har du nogle opskrifter, som er gode for blodsukkeret?

Selvfølgelig.
Du får mine to ynglingsopskrifter fra “Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen”.

Med dem ved jeg, at jeg ALTID kan holde mit blodsukker stabilt. Den grønne smoothie lavede jeg et utal af variationer over i det første halve år, hvor jeg havde besluttet ikke at spise sukker og hurtige kulhydrater. Du kan variere med alle typer grønne grønsager samt ændre på krydderierne. Sæt din nysgerrighed på prøve.

Lakridspulver er et most i dit køkken for det kan redde en hvilken som helst smoothie.

 

10. Hvor finder jeg din artikel om 9 klassiske årsager til problemer med blodsukkeret?

Artiklen “Blodsukker – Den ultimative guide” beskriver 9 klassiske årsager til problemer med blodsukkeret og den finde du i bloggen her på hjemmesiden. Klik dig videre via linket her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratis e-bog med fakta om og tips til stabilt blodsukker
Luk

Få gratis første del af
"Stabilt blodsukker - overskud i hverdagen"

  • Hvorfor er stabilt blodsukker livsnødvendigt?
  • Hvad er ustabilt blodsukker og hvad gør man ved det?
  • Med snuden i DIT sundhedsspor får du mere energi med NU-hedsbrev