Yngre med årene – Er det virkelig muligt?

Hvem vil ikke gerne være frisk og rørig hele livet.

Og tænk, hvis man så også kunne være så heldig at dø rask.

ja måske endda dø af grin.

Ja, dø af grin, mens man er i gang med noget, man elsker.

Imens man føler man lever livet.

Som lægen, der døde af grin.

Døde af grin, mens han sad og så “Fisken de kaldte Wanda”.

Siden jeg hørte den historie, har jeg bedt de højere magter om lov til, at det bliver på den måde jeg skal her fra – forhåbentligt om mange mange år.

Nå, men nu til kernen i dette indlæg.

At blive yngre med årene.

Jeg vil præsentere fire bøger for dig.

Mine fire yndlingsbøger om at blive yngre med årene.

De vil alle sammen give dig ideer til, hvordan du holder dig så ung og frisk, som det nu er muligt for dig.

År for år.

Måned for måned.

Uge for uge.

Dag for dag.

Nysgerrig og yngre med årene

Vores naturlige tilstand som menneske er at være lykkelige og glædesfyldte.

Lykke og glæde fremmer vi ved at være nysgerrige.

En dag ad gangen.

Men inden jeg kaster mig over den første bog, får du lige lidt om, hvordan du fodrer din nysgerrighed.

Hvordan du bliver bevidst om at være nysgerrige.

Bevidst om at hacke hjernens automatpilot.

Du fodre din nysgerrighed, når du bliver bevidst om noget, der gør dig irriteret.

For når du bliver bevidst om, at du er irriteret, er du bevidst om dine følelser og er tilstede i nuet.

De fire bøger jeg præsenterer dig for har på hver deres måde tirret mig.

Prikket til min irritation.

Og hvordan kommer jeg tilbage til, når jeg præsenterer bøgerne.

Tilbage til hvordan irritation og nysgerrighed også kan styrke dig.

 

Irritation kan vise sig som tanker:

“Det er for langt ude!”

“Det tror jeg ikke på!”

“Nej, det er da umuligt!”

Nu gælder det om at stoppe tankestrømmen.

Træk vejret bevidst og dybt.

Helt ned i maven.

Anerkend din irritation.

 

Men i stedet for at fodre irritationen siger du:

“Det er interessant.”

Og stil så spørgsmål:

“Hvad ligger der af sandhed i dette?”

“Hvad ligger der af sandhed i det, der gør mig irriteret?”

“Hvilket budskab ligger bag?”

 

Og brug nu din nysgerrighed til at finde svarene.

For

Inderst  inde ved du godt, at der er plads til forandring, når du bliver irriteret.

Ellers var du ikke blevet irriteret.

Og slå nu ikke dig selv i hovedet.

Det er helt ok, at blive irriteret.

Det er menneskeligt at føle.

Og her kommer så lige en gang kærlighed til os,  der er rigtig gode til at slå os selv oven i hovedet, når vi bliver irriteret.

Du er i live

Du har nemlig gjort dit bedste hele vejen frem til nu. Så ingen grund til spanking.

Når du sidder og læser med her, har du holdt dig selv i live.

Du har levet livet, så godt du kunne.

Ellers havde du jo gjort noget andet.

Det, at du sidder og læser med her, er, fordi du er klar til at rykke til næste sundhedstrin.

Klar til at være mere bevidst.

Klar til at opgrader.

Klar til selvimponering.

Klar til mere egenomsorg.

Mere selvkærlighed.

Jeg ønsker så meget for dig, du finder den inspiration, du har brug for lige nu.

Til at blive yngre med årene.

Inspiration til at gøre dit nye bedste en dag ad gangen, så du holder dig så sund og rask som muligt.

Nysgerrig efter at mærke hvordan det føles, når du bliver yngre med årene.

Så du allerede i dag kan se i spejlet, og elske dig selv præcis, som du er lige nu.

Blev du irriteret?

Så husk det lille trick jeg lige har lært dig.

Stop op og træk vejret dybt.

Mærk roen sænke sig.

Brug irritationen til at være nysgerrig.

Brug irritationen til at gøre noget nyt og godt på flere måder for din fysiske krop.

Man kan måle kroppens biologiske alder og ad den vej dokumentere, at din krop bliver yngre med årene.

Og som Bente Klarlund lærer dig om lidt, så handler det at blive yngre med årene om dine telomerer.

Yngre med årene

Ungdommens kilde er fundet!

“Yngre med årene er et videnskabeligt faktum: Du kan vælge en livsstil, hvor dine celler og dermed din krop i biologisk forstand bliver yngre. Din faktiske alder stiger, men du fysiologisk alder bliver yngre. Du bestemmer selv, i et vist omfang, om du vil dø som en rask 90 årig eller som en syg 80 årig.”

Citatet her stammer fra Bente Klarlunds bog Yngre med årene

Yngre med årene

 

 

Det jeg godt kan lide ved bogen er, at Klarlunds ambition er at overdøve og trumfe den kommercielle og poppede sundhedsindustri.

Men det gjorde mig irriteret, at hun siger, vi ikke behøver at spise kosttilskud.

(Kosttilskud var nemlig et af redskaberne, der fik mig og min krop tilbage til stabilt blodsukker i 2008. Altså for mange år siden)

Nå, men jeg skyndte mig at tænke:

“Hvor interessant”

“Gad vide hvad, der ligger bag ved?”

 

Yngre med årene giver dig masser af viden, tips og tricks til at leve godt og længe.

Jeg har valgt at fremhæve disse tre områder

  • Livets klippekort
  • Kost og kaffepauser
  • Lære af dem der allerede lever længe

for samtidig med at de hjælper til til at blive yngre med årene, så støtter de dig til at genvinde og fastholde dit blodsukker stabilt.

Livets klippekort

Livets klippekort handler om telomerer.

Dine telomerer.

Telomerer sidder i hver eneste af dine celler.

Telomerer skal have en bestemt mindstelængde for, at dine celler fungerer som unge celler og er villige til at dele sig.

Klarlund nævner i telomersammenhæng Nobelpristager Elizabeth Blackburn.

Elizabeth Blackburn har et holistisk menneskesyn og har en stribe telomerråd, det genskaber eller mindsker afkortningen af telomerer.

For mig at se er de tre vigtigste af Elizabeth Blackburn’s telomerråd:

“Hold fast i viljestyrke og entusiasme”

“Gå tidligt i seng, og hold en fast døgnrytme”

“Dyrk tre kvarters motion, hvor pulsen kommer godt op, tre gange om ugen”

Kost og kaffepauser

Det kan siges ultra kort.

Spis anti-inflammatorisk.

“Den anti-inflammatoriske kost har mange lighedspunkter med det, de fleste intuitivt forbinder med sund kost.” siger Klarlund.

Her vil jeg  lige indskyde, at anti-inflammatorisk kost er super godt for dit stabile blodsukker.

 

Desuden har ‘Yngre med årene’ et helt afsnit om kaffe.

Studier frem til nu har vist at kaffe er sundt.

Men

Som Klarlund skriver indledningsvis til afsnittet ‘Kaffeslik’:

“Jeg er ikke sikker på, at forskningen også i fremtiden vil finde en positiv sammenhæng mellem kaffe og helbred. Sagen er, at vores kaffekultur har ændret sig.”

Tidligere var kaffe en eksklusiv slowdrik på cafeerne.

Nu om dage vælger mange kaffedrikke, der er fulde af kalorier.

F.eks er kaffelatte fuld af kalorier.

Og selv om jeg kan mærke en lille irritation over at kaffe er sundt, så glædes jeg over, at Klarlund pointerer, at det er ikke til at vide om det er stofferne i kaffen eller selve kaffepausen, der er sund.

Min irritation hænger sammen med at jeg selv skiftede kaffe ud med urtete og grøn/hvid te for år tilbage af helbredsmæssige årsager. Jeg sloges med udslæt og det blev bare værre, når jeg drak kaffe.

Lære af dem, der allerede lever længe

De blå zoner er de fem zoner i verden, hvor mennesker lever længst.

Og i dette kapitel har Klarlund en liste, der opsummerer hvad, der får menneskerne i de blå zoner til at leve længe.

Naturlig bevægelse,

Mening med livet,

Holde pause,

80 procent-reglen (spise til man er 80% mæt),

Spis masser af grønt,

Drik vin i moderater mængder og fordelt over ugen,

Tro, og det er lige meget hvilket trossamfund,

Familien kommer først,

Stærkt socialt sammenhold.

Og vil du mindes dig selv om ikke at spise for meget, så kan du sige:

“Hara hachi bu”, er japansk og betyder, ‘Spis til du er 80 % mæt.

Her til slut vil jeg præsentere

Bente Klarlund Pedersen, der er overlæge og professor.

Hun kommer med en for mig overraskende pointe omkring hendes egen måde at spise på.

Hun spiser kun en gang om dagen.

Hun trives med kaffe til morgen.

Frokost gør hende træt, så derfor springer hun den over, og spiser derfor kun mad om aftenen.

 

Og så lige tilbage til det med kosttilskud.

Bente Klarlund skriver, at raske mennesker, der spiser varieret, ikke har brug for kosttilskud.

Men her er underforstået, at den varierede kost indeholder fisk og kød.

******

 

Og nu til bog nr. 2,

Hvordan du undgår at dø

Ja, det er titlen på bog nr. 2 jeg vil præsentere dig for.

Jeg ved ikke med dig men,

Hvordan du undgår at dø’ gjorde mig virkelig p*sset irriteret. (undskyld mit franske).

Men som du sikkert allerede har gættet, brugte jeg min irritation konstruktivt.

Stoppede op, trak vejret og og sagde:

“Hvor interessant, Siff. Tænk at en bogtitel kan pisse dig så meget af”

Jeg købte bogen og gik i gang med at finde ud af:

1. Hvad har Michael Greger og Gene Stone ret i?

2. Hvilket budskab ligger der bag?

 

Yngre med årene

 

Og nu bliver det interessant.

For den provokerende titel handler ikke om ALDRIG at dø,

(Som jeg oversatte titlen til) men om, hvordan vi undgår at dø AF.

Ja, hvordan vi undgår at dø af f.eks hjertesygdomme, lungesygdomme, hjernesygdomme, kræft i fordøjelseskanalen, infektioner, diabetes……….. og iatrogene årsager, der betyder hvordan du undgår at dø af lægebehandling.

Alene af de sidste årsager, er det godt at blive klogere på at undgå at dø.

 

Og du ved, hvor gerne jeg vil støtte dig til at genvinde og fastholde stabilt blodsukker,

så jeg giver dig lige et enkelt guldkorn fra kapitlet,

Hvordan du undgå at dø af diabetes

Forfatterne fremhæver et forsøg, hvor forsøgspersoner, alle med diabetes 2, blev delt i to grupper.

 

Gruppen 1 skulle spise mere.

De skulle ugentligt spise 12 dl bælgfrugt uden andre kostændringer.

Bælgfrugterne kunne være linse, navybønner, kikærter, flækærter.

 

Gruppe 2 skulle spise mindre.

De skulle reducere deres kost med 500 kalorier om dagen.

 

Og som du sikkert allerede har gættet.

Gruppe 1, der spiste mere, fik det bedre end gruppe 2.

Begge grupper fik lige stor effekt på den slanke linje og blodsukkerkontrollen.

Bælgfrugtgruppen opnåede desuden ekstra fordel i form af bedre regulering af kolesterol og insulin.

‘Hvordan du undgår at dø’ er 2-delt.

Del 1 gennemgår Michael Greger de 15 hyppigste dødsårsag.

Her finder du tonsvis af undersøgelser og ikke mindst eksempler på kost og krydderier, der kan forebygge, behandle og sågar afhjælpe sygedommene.

 

Del 2 er for alle som slet og ret ønsker at spise en kost, der er befordrende for sundhed og langt liv.

“Hvad spiser du hver dag?”

“Hvad spiser du selv hver dag?” er et spørgsmål Dr. Greger ofte bliver stillet.

Det har fået ham til at konstruere to enkle redskaber, der hjælper dig med at integrere alt, hvad han selv har lært.

Et “trafiklys”system og det ‘Daglige dusin’.

Her greb jeg mig selv i IGEN at blive irriteret.

“Skal jeg nu til at 12 nye ting?”

Men nej.

Det sidste dr. Greger ønsker, er at diktere en bestemt måde at spise på.

Du må selv træffe dine beslutninger og derfor er bogen spækket med henvisninger til originalartikler.

Så vil du blive klogere på wholefood plantebaseret ernæring, så er  denne bog genial og let tilgængelig.

Fra del 2 vil jeg fremhæve kapitlet om bær.

For det første fordi bær er de sundeste frugter.

Bær er små antioxidantbomber.

Tyttebær topper, men forhandles sjældent.

Skal du købe i butik så topper brombær.

 

Den anden årsag til, at jeg er vild med bær afsnittet, er

faktaboxen:

Hvad med alt det sukker, der er i frugt?  

Frugtsukker (fruktose) i naturen leveres sammen med fiber, antioxidanter og phytonæringsstoffer og er derfor harmløs i modsætning til fruktose fra raffineret sukker.

Fruktose fra raffineret sukker er tilsyneladende forbundet med nedsat leverfunktion.

Forsøg, hvor man spiser bær sammen med raffineret sukker, viser, at der ikke sker nogen kraftig påvirkning af blodsukkeret. Altså ikke nogen kraftig stigning efterfulgt af kraftigt fald som sukker alene afstedkommer. Som f.eks. når du drikker en sodavand.

Inden du kaster dig over Hvordan du undgår at dø

Spiser du medicin så kontakt altid din læge inden, du foretager radikale kostændringer.

Michael Greger er amerikansk læge, forfatter og en internationalt anerkendt kapacitet hvad angår ernæring, fødevaresikkerhed og sundhedspolitik

og

Gene Stone har skrevet flere bøger om plantebaseret kost bl.a. New York Timesbestselleren ‘Forks over knives’.

Michael Greger står for websiden NutritionFact.org

Og han  (og jeg ) ønsker dig et bedre og langt liv.

Inden vi hopper til bog nr.3.

Jeg vil opfordre til at afprøve en uge med bælgfrugt fordelt med 1,7 dl pr. dag.

Dine erfaringer vil garanteret hjælpe andre til at afprøve, hvordan deres blodsukker bliver påvirke af ar spise bælgfrugt.

Skriv endelig i kommentarer her under, hvordan du har grebet det an med at spise 12 dl. bælgfrugt om ugen og hvad du har fået ud af det.

 

******

Bliv yngre år for år (bog nr. 3)

‘Bliv yngre år for år. Ti trin til evig ungdom’ er skrevet af Deepak Chopra og David Simon . Begge er uddannet både i den traditionelle vestlige medicin og i østlige medicin kaldet Ayurveda.

Jeg fandt ’tilfældigt’

Yngre med årene

i min bogreol tilbage i 2011.

Og blev ikke irriteret på bogen, men på mig selv.

“Hvorfor har jeg ikke arbejdet med denne bog, når jeg har den?”

Og her huskede jeg heldigvis at stoppe op.

“Vær nysgerrig Siff”

Jeg slog tilfældigt op i ‘Bliv yngre år for år’ og landede på afsnittet:

Sådan indstiller du din biostat

Og dette er interessant, fordi lige der på stedet besluttede jeg at standse min biologiske alder 15 år yngre end min daværende kronologiske alder.

Ja, for Deepak Chopra siger, at vi kan standse vores biologiske alder.

Hvordan?

Ført skulle jeg lave et ligge regnestykke.

Jeg skulle trække 15 fra min aktuelle alder.

Jeg trak 15 fra 52 og vupti min nye kropsalder er 37.

Derefter skulle jeg sige ja til mentaltræning.

Fem gange om dagen de næste ti uger, sagde jeg:

 

Hver dag øger jeg på alle måder

min mentale og kropslige ydeevne.

Min biostat er indstillet på en sund 37 -årigs alder.

Jeg ser ud og føler mig som en sund 37 -årig.

Og samtidig gjorde jeg som anbefalet af forfatterne. Jeg gik i gang med at læse bogen to gange.

Og derefter tog jeg 10 uger, hvor jeg fulgte de ti trin til evig ungdom.

 

Bliv yngre år for år er en foryngelseskur, hvor du lærer at vende din biologiske alder ved bl.a.

  • ændre dine opfattelser af, hvad alder er
  • drage kærlig omsorg for din krop gennem sund mad, kosttilskud og fysisk træning
  • forbedre integrationen af krop og sind
  • fjerne giftstoffer fra dit liv
  • være mere kreativ

Ud over de ti trin, så har bogen 42 vidunderlige opskrifter på mad fra hele verden.

Tvivler du på, om det er muligt for dig at blive yngre år for år?

Du ved det allerede.

Du må være nysgerrig og sige:

“Interessant”

Når jeg kan, kan du også.

 

Og nu er vi kommet til den 4. og sidste af mine yndlingsbøger om at blive yngre med årene.

Ungdommens kilde – yngre med årene

“Når alt kommer til alt, er det de enkle ting i livet, der er stærkest og mest effektive.”

Og er der noget, denne gamle hemmelighed om ungdommens kilde er, så er det enkelt.

Den gamle hemmelighed om Ungdommens Kilde er den sidste bog, jeg præsenter dig for i denne omgang om at blive yngre med årene.

Du kender måske allerede den gamle hemmelighed til ungdommens kilde.

Den bliver også kaldt

“De fem tibetanere”.

 

Yngre med årene

 

 

Og du kan tro, de er effektive til at bygge ungdommens energi op i kroppen.

De fem tibetanere, arbejder på en anden energi end den der kommer fra maden.

Det er energi, der i yogaen hedder prana.

Livsenergien.

Vigtigt – gå langsomt frem – start ALTID med kun 3 af hver øvelse.

Dette råd i bogen er meget vigtigt at følge.

Jeg taler af erfaring.

En gang jeg kom op til mig gode kiropraktor, der havde præsenteret ‘de fem tibetanere’ for mig, var det første hun spurgte om:

“Har du gang i de fem tibetanere?”

“Sjovt du spøger. Jeg har lige taget dem op igen efter et halvt års pause.”

“Hvor mange gentagelser lagde du ud med?”

“Jeg startede med 15 af hver, for jeg nåede jo op på de 21 af hver for et halvt år siden.”

“Nååå, så forstår jeg bedre, at du og din krop ikke er i harmoni.”

Hemmeligheden er, at vores celler opfanger de nye energiniveauer som øvelserne genererer. Cellerne begynder at arbejde, som om de er en del af et ungdommeligt legeme.

Men går vi for hurtigt frem, så kommer vi ud af balance.

Vores psyke har nemlig brug for at indstille sig til kroppens, cellernes nye højere energiniveau.

Det er faktisk det mange af os oplever og har oplevet her under pandemien.

Indstrålingen af livsenergi til jorden er meget højere end det tidligere har været og vores krop opfanger denne energi.

Og vores psyke skal lige vænne sig til dette nye højere energiniveau.

Derfor er ‘De fem tibetanere’ geniale at arbejde bevidst med i denne nye tid.

Jeg tog selv ‘De fem tibetanere’ op igen, da jeg gik i gang med dette blogindlæg og jeg oplever tydeligt, at jeg kommer i bedre balance med min krop, selv om jeg kun laver 3 af hver øvelse her i den første uge.

Og måske var dette nye energiniveau med til at få skubbet mig i gang med kropsøvelser på fitnesstracket i Skodsborg. Men det må du høre om en anden gang.

Derfor følg ALTID forskriften .

Start med 3 af hver øvelse.

Lav de fem øvelser hver dag og efter en uges tid, begynder du på fem af hver.

Og sådan bygger du op med to mere  af hver øvelse uge for uge.

Et par tips

Hvis du synes det er for meget med 5 x 21 øvelser hver dag, kan du godt “nøjes” med hver anden dag.

Det er bedre at lave hver øvelse 3 gange hver anden dag og så bygge langsomt på.

Har du ikke et dagligt energi-opbyggende-program, der kommer hele kroppen igennem, så vælg ‘De fem tibetanere’.

Hver øvelse har et fastlagt mønster for åndedrættet.

Og skulle du som jeg opleve, det er svært at koble øvelse og åndedræt, så beslut dig for enten at øve vejrtrækningen, mens du tænker den enkelt øvelse igennem. Eller lære de enkelte øvelser og så sætter du åndedrættet på bagefter.

 

*****

Det var så de fire bøger, der har inspireret mig til at holde fast i en kropsalder yngre end dåbsattesten.

Her på falderebet får du lige et par succeshistorier.

I Ikast har to kvinder på bare et år rykket kropsalderen med hhv. 18 og 22 år. Så fra at have en krop, som var 15 og 12 år ældre end deres dåbsattest, blev de hhv. 3 og 10 år yngre.

Samtidig havde de hver tabt 10 kilo.

I Rudkøbing flyttede en mand sig 20 bodyage år på bare 4 måneder. Han smed samtidig 14 kilo.

Fælles for disse mennesker er, at de har fulgt anvisningerne i min bog ‘ Stabilt blodsukker’

 

Vil du også i gang med stabilt blodsukker og samtidig blive yngre med årene?

 

Her får du fingrene i bogen 'Stabilt blodsukker'

 

For selvfølgelig kan du også blive yngre med årene med stabilt blodsukker.

 

Kom lad mig vise dig vej.

 

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med din videre proces.

 

Tak for dig <3

Tak for os alle <3

 

Med kærlig venlighed

Siff

 

 

PS. Må du bare have den sande historie om lægen, der døde af grin, så er den her

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *