Mindste skridt til stabilt blodsukker


Hej Siff

Hvad kan være det mindste men første skridt, jeg kan tage i retningen af et stabilt blodsukker?

Venlig hilsen

Sinne

Det mindste skridt til stabilt blodsukker

Hej kære Sinne.

Tusind tak for dit dejlige korte og klare spørgsmål.

Du har faktisk allerede taget det første, vigtigste og sværeste skridt på vejen til et stabilt blodsukker.

Du har nemlig erkendt, at du har brug for et stabilt blodsukker.Erkendelse er det mindste skridt til stabilt blodsukker

Hjertelig tillykke med dit første skridt, og at du er klar til handling.

Jeg håber, du har mod på, at snakke med din krop. Den ved, hvad du har brug for.

Nu får du syv skridt, du kan vælge imellem .

Mens du læser, vil jeg bede dig om at notere hvilket skridt, der tiltaler dig og skriv det på en lille seddel. Er der flere af skridtene, som tiltaler dig, skal du skrive et skridt på hver sin seddel.

To enkle skridt til stabilt blodsukker

Søvn og vand er for mange mennesker det vigtigste at være opmærksom på. Får du ikke sovet nok og mangler din krop vand, så kan din krop ikke regulere dit blodsukker. Heller ikke selv om du spiser sundt. Med mindre end 7-8 timers søvn HVER nat, kan du ikke tage fornuftige beslutninger. Et forsøg har vist, at mennesker som kun sov 6 timer/nat, 10 dage i træk, havde på 10. dagen en mental tilstand, som svarede til, at de havde været ude at drikke sig fulde.

Din krop har brug for 1 1/2- 2 liter vand om dagen,  for at stofskifteprocesserne kan forløbe optimalt. Ja måske endda mere. Divider din vægt med 3 og så ved du hvor mange deciliter, du skal drikke om dagen. Eksempel 60 kg/ 3 = 20 dl. Altså 2 liter vand, hvis du vejer 60 kg.

Trap langsomt op (over 1-2 uger), hvis du ikke plejer at drikke særlig meget vand.

Kan en tanke være det mindste skridt til stabilt blodsukker?

Ja det kan det.

Stil dette spørgsmål, før du du spiser noget:

“Vil dette, jeg skal til at spise lige nu, være godt for mig og give mig stabilt blodsukker?”

Så flytter du din opmærksomheden ned i kroppen og mærker hvilken følelse, der dukker op. Et “ja”, føles ofte som glæde, nysgerrighed, din krop åbner sig, et dybt sug , din puls slår lidt hurtigere, du kan næsten ikke vente og lignende.

Et “nej” mærker du som en lukket følelse, kroppen snører sig sammen, du holder vejret, skuldrene falder ind foran brystkassen, “Jeg ved det jo egentlig godt” tanke og lignende.

Hvad er vigtigst grønsager eller bevægelse?

Det er din krop, som ved om grønsager eller bevægelse, er det vigtigste og mindste skridt til stabilt blodsukker.

Vælg et af dagens måltider og spis flere grønsager end du plejer. Du kan aldrig og jeg mener ALDRIG spise for mange grønsager. Du kan hente inspiration hos Årstiderne og få leveret lige til døren.

Hvis det, du læser lige om lidt, virke som et kæmpe skridt, så bare tænk “Hvor interessant. Det kan jeg altid komme tilbage til, hvis det bliver nødvendigt.”

Det jeg lærer dig nu bliver kaldt kostkombination og kan for nogle være det afgørende skridt til stabilt blodsukker. Jeg giver dig det, fordi jeg ikke ved, hvor du er i din proces, og måske er det lige den brik, du står og mangler.

Spise grønsager og protein (kød)  

ELLER

Spis grønsager og komplekse kulhydrater (fuldkorns brød, fuldkornsris, fuldkornspasta, quinoa, perlebyg) undgå olier og fedtstoffer i denne kombination da fedt og komplekse kulhydrater forhindre din krop i at holde dit blodsukker stabilt.

Spis masser af frugt til morgenmad. Hvis du godt kan lide frugt, så spis dig mæt i frugt om morgenen. Du kan også vælge havregrød med masser af frugt. Lav grøden på vand og heller ikke noget med olie eller fedt i grøden.

Ud og gå i rask tempo 30 minutter hver dag. Det bedste fif er at planlægge for en uge, hvornår du kan gå. Skriv ruterne ned og gerne mindst 3 forskellige. Læg ruterne i en lille skål ved døren og træk en rute, når du skal til at gå. Børn må gerne komme med, dog vil det være godt, hvis de har noget at transportere sig på, så du kan holde tempoet oppe. Eller du kan ride dem på skuldrene, så skal pulsen nok komme op.

Så hvilket er det mindste skridt til stabilt blodsukker for dig?

Hvilket af disse syv skridt vil være det mindste skridt til stabilt blodsukker og som samtidig vil være det rigtige for dig og din krop lige nu?

– 7-8 timers søvn

– Drikke vand nok

– Stille et spørgsmål, når du skal til at spisemasser af grønsger kan være mindste skridt til stabilt blodsukker

– Flere grønsager til et måltid

– Frugt alene eller med havregrød til morgenmad

– Ud og gå en halv time hver dag

– Spise grønsager og protein  ELLER grønsager og komplekse kulhydrater

Krop fortæl mig

Hvis der var flere af skridtene, som tiltalte dig. kan du bruge metoden “Krop fortæl mig.”

Du tager hver seddel og folder den sammen.

Nu blander du sedlerne.

Lukker øjnene og tager tre dybe vejrtrækninger, mens du spørger din krop: “Krop fortæl mig hvad, der vil være det mindste skridt til stabilt blodsukker og som er det rigtige lige nu?”

Mens du trækker en seddel har du din opmærksomhed på din krop og dine følelser.

Mens du læser, hvad der står på sedlen, har du også din opmærksomhed på din krop og dine følelser.

Får du en boblende fornemmelse, et “ja” eller får du en flad fornemmelse et “nej”

Hvis det er svært at føle, hvad der er rigtig, så brug din sunde fornuft.

Brug altid en afgrænset periode for nye tiltag

Afsæt en afgrænset periode, hvor du afprøver dit mindste skridt til stabilt blodsukker. F.eks en uge måske 14 dage. Det kan være mindre og det kan være mere. Det vigtige er, at du har en klar begyndelse og klar afslutning. Dit ego vil kun lege med, når du ved, hvornår du kan gå tilbage til det gamle, hvis du har brug for det.

Siff Holst skriver om det mindste skridt til stabilt blodsukker

Rigtig god fornøjelse med dit næste skridt til stabilt blodsukker.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål.

Med kærlig venlighed

Siff Holst,

Fysiolog (cand.scient.) og sundhedsexpert med firmaet Glædens Vitaminer – Sundhed i Fuldt Flor siden 2008

www.stabiltblodsukker.dk

PS. Hvis du ikke ved, hvordan din krop regulerer dit blodsukker, så klik over på artiklen “Blodsukker – Den ultimative Guide”. Her finder du også 9 klassiske årsager til problemer med blodsukkeret og til hver årsag finder du et skridt til stabilt blodsukker.

PPS.

Det er vigtigt, at du tager en dag ad gangen  (nogle gange et minut ad gangen) og at du husker dig selv på, at du gør dit bedste. Husk du er et menneske. 😉 Hvad, der er dit bedste om morgenen, kan være milevidt fra hvad, der er dit bedste kl. 16.24 på vej hjem efter en udfordrende dag. Det er lettere at overholde aftaler med dig selv, når du ved, hvornår de slutter.

 

Skrevet af

Velkommen til mit Univers Sundhed med stabilt blodsukker Jeg hedder Siff Holst (1956). Jeg har kendt til svingende energi og humør det meste af mit liv. I 90'erne fandt jeg ud af, at det skyldtes ustabilt blodsukker og jeg troede, at jeg bare skulle have styr på min mad. Så jeg kæmpede videre med livet. Jeg troede nemlig, at jeg selv kunne skabe sundhed med stabilt blodsukker :( Hvis du synes hver dag er en kamp Hvis du har et ustabilt blodsukker Hvis du kan forestille dig, at dit liv kan blive bedre så er du kommet det rette sted. 'En kold tyrker' I 2008 tog jeg 'en kold tyrker' fra sukker og stabiliserede endeligt mit blodsukker. Jeg fik så meget overskud, at jeg besluttede at forfølge mit hjertebarn - SUNDHED MED STABILT BLODSUKKER. Jeg sagde op efter 22 år som gymnasielærer med fagene idræt, biologi og dans. Jeg deler al den viden, jeg kan komme af sted med.  Jeg har holdt over 120 foredrag rundt i Danmark. Altid med konkrete værktøjer, der giver overskud i hverdagen. Og selvfølgelig sundhed med stabilt blodsukker. Du kan få viden og redskaber i bloggen Du kan stille spørgsmål til mig i brevkassen Når jeg kan, kan du også!

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar

E-bog med fakta om og tips til stabilt blodsukker
Luk

Få første del af
"Stabilt blodsukker - overskud i hverdagen"

  • Hvorfor er stabilt blodsukker livsnødvendigt?
  • Hvad er ustabilt blodsukker og hvad gør man ved det?
  • Med snuden i DIT sundhedsspor får du mere energi med NU-hedsbrev