NU-hedsbrev

Download freebie 1.del af: "Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen" som e-bog

Det Grønne Område 18. januar 2011

Tabte 8 kilo og blev glad med stabilt blodsukker

Det Grønne Område 18. januar 2011, 1. sektion, side 15
Siff Holst, Lyngby, har udgivet en bog om betydningen af stabilt blodsukker for at kunne skabe overskud i hverdagen. Bogen indeholder viden og redskaber til et sundere liv med energi, klarhed og overskud

Af Grete Hansen

OVERSKUD ” Jeg var forfærdelig, inden jeg fik stabiliseret mit blodsukker, men jeg har fået et nyt liv, og både jeg og min familie blev glade. Samtidig tabte jeg 8 kilo,” siger Siff Holst, Lyngby, der netop er udkommet med bogen ” Stabilt blodsukker -overskud i hverdagen”. Siff Holst er cand. scient. i idræt, biologi og dans og har praktiseret og studeret meditation og selvudvikling siden 1987. I 2008 etablerede hun firmaet ‘ Glædens Vitaminer’, og hun holder foredrag, kurser og smoothieværksted. ” Tre ting er vigtige,” skriver hun i bogen . ” Det er kost, tanker og bevægelse.”

Vejen frem
Bogen består af tre dele: forklaring på, hvad der fremmer eller hæmmer et stabilt blodsukker, planer for omlægning af kost og livsstil med enkle opskrifter samt kostteori og handlingsplaner. Hun skriver bl. a. i indledningen: ” Før i tiden havde jeg det ikke specielt godt. Jeg var ofte ubegrundet træt og havde svært ved at overskue min arbejdssituation. Mit familieliv har lidt gevaldigt under mine humørsvingninger, pludselige grådanfald og min tendens til at fare op som trold af en æske. I dag er jeg glad og fuld af energi. Hvis jeg kan mærke, at jeg er ved at gå sukkerkold, trækker jeg vejret dybt og sørger for at stabilisere midt blodsukker, før jeg gør noget andet.” Det fremgår af bogen , at sukker dagligt kan give følelsen af at være i en osteklokke, og det tager tid at komme ud af den. Et af redskaberne kan være en smoothie i stedet for wienerbrød. Overdreven brug af sukker i længere tid øger i øvrigt risikoen for diabetes 2. Det handler om balance kontra ubalance, og bogen nævner eksempler på symptomer på ustabilt eller lavt blodsukker.

Positive tanker
Med hensyn til tanker skriver hun, at meditation kan bruges til at ændre tanker og komme ud af uønskede mønstre. Mange har har lært at have nedbrydende tanker som f. eks. ” jeg er dårlig til at lave mad” eller de ved kun, hvad de ikke vil have, f. eks. ” jeg vil ikke spise al det sukker.” I stedet for kan man øve sig i at sige positive og opbyggende tanker til sig selv, som f. eks. ” Jeg er god til at lave mad, jeg spiser sund og nærende mad, jeg værdsætter mig selv.” Der skrives i bogen også om gode og dårlige proteiner og hurtige og langsomme kulhydrater. I opskriftsafsnittet gemmer sig spændende bud på alt fra rodfrugtchips over sunde marmelader til det daglige kød og grønt samt smoothies.

Daglig bevægelse
God fysisk form forhindrer hurtige blodsukkerstigninger og afbøder hurtige fald i blodsukkeret. Bogen indeholder mange forskellige ideer til bevægelse, lige fra morgenstræk til ” de fem tibetanere” samt anbefaling af, at man anskaffer sig en skridttæller.

12 dage med det hele
Til sidst i bogen er der instruktiv opskrift på 12 dage med kost, meditation og bevægelse med plads til at skrive notater og en kontrakt med sig selv, hvis man har brug for det. Bogen koster 229 kr. og sælges i Bog og Idé på Lyngby Hovedgade, hos Arnold Busck i Storcenteret, i Greens Boghandel , Sorgenfri Torv, Virum Boghandel samt Mogens Funchs Boghandel i Holte.

Få en snak med Siff
Onsdag 19. januar kl. 19.15 holder Siff Holst foredrag med fri entre på Lyngby Friskole, Gammel Bagsværdvej 37. Tilmelding på www. stabiltblodsukker. dk eller [email protected] dk.

Siff Holst med sin bog sammen med Steen Piper, forlaget Hovedland, der har udgivet bogen.

E-bog med fakta om og tips til stabilt blodsukker
Luk

Få første del af
"Stabilt blodsukker - overskud i hverdagen"

  • Hvorfor er stabilt blodsukker livsnødvendigt?
  • Hvad er ustabilt blodsukker og hvad gør man ved det?
  • Med snuden i DIT sundhedsspor får du mere energi med NU-hedsbrev