Langtidsblodsukker – bliv inspireret til at optimere NU

Hej Siff.

Mange tak for gode anvisninger i din bog.
Har lige dette spørgsmål om langtidssukkertallet:
Du skriver at tallet ikke må komme over 58.
Jfr. egen læge og almene oplysninger fra sundhedsportaler
er maxtallet 48.
Min fætter i Nordjylland har fået at vide ved egen læge
at tallet er 50. Så hvorfor disse vide grænser!
I mit tilfælde var tallet i nærheden af 48 medio september.Langtidsblodsukker
Derfor fik jeg sparket af egen læge om at leve sundere og komme igen
medio okt. Da var jeg så kommet 4 kg ned i vægt og langtidssukkertallet
faldet til 44.
Har nu mål om et sukkertal på 42 og et samlet vægttab på 20 kg.
Dvs. fra 120 kg medio september 2017 og til 100 kg ultimo juni 2018.
71 år og højde 180
Og det kører fornuftigt nu og mener selv måltallene er rimelige.

Og motion er 270 min. fordelt over en uge.

Svømning, motionscenter og gang.
Mvh
Kaj Verner
             _______________________________________________

Hej kære Kaj Verner.

Super godt du skriver, så vi kan få sat lys på om, der findes et entydigt svar på hvilken værdi langtidsblodsukker helst skal ligge på.

og

Dejligt du er glad for anvisningerne i min bog Stabilt blodsukker – overskud i hverdagen.

Nå men tilbage til langtidsblodsukkeret.

Diabeteslægernes faglige selskab har en klar anbefaling.

Hvad skal langtidsblodsukker HbA1c ligge på?

Hvis man har et normalt blodsukker ( altså ikke har diabetes) vil man have et langtidsblodsukker, der ligger mellem 25 og 40 mmol/l.

Dette ville svare til et middelglukose på mellem 4,6 og 6,5 mmol/l. Altså de tal du får, hvis du målte dit blodsukker mange gange i løbet af dagen med en blodsukkermåler og tog gennemsnittet af værdierne.

Som du kan læse med her under, deler diabeteslægernes faglige selskab langtidblodsukkertallet op i fire kategorier. Opdelingen afhængig af hvor lang tid man har haft sin diabetes, om der er risiko for lavt blodsukker og hvor stor risiko der er for følgesygdomme.

Langtidsblodsukker med værdier på under 48 mmol/mol:

Kan tilstræbes de første år efter diagnosen, hvis det er muligt uden større risiko for hypoglykæmi (lavt blodsukker). Ser ud til at være vigtigt for forebyggelsen af følgesygdomme på lang sigt.

Langtidsblodsukker med værdier på under 53 mmol/mol:

En stram kontrol kan blive tiltagende vanskelig jo længere tid, man har haft diabetes. Individuelle mål er afgørende. Her opvejes risikoen for lavt blodsukker over for risikoen for mikrovaskulære følgesygdomme – altså skader på de små blodkar, dvs. skader på øjne, nyrer og nervebaner.

Langtidsblodsukker med værdier på under 58 mmol/mol:

Hvis man har tendens til svingende blodsukre, lave blodsukre, har en høj alder, har haft diabetes i mange år og har makrovaskulære følgesygdomme – altså skader på de store blodkar, dvs. åreforkalkning, der særligt rammer hjertet (kransårerne), hjernen og benene (pulsårerne).

Langtidsblodsukker med værdier mellem 58 og 75 mmol/mol:

Kan være acceptabelt i nogle tilfælde.

Og jeg kan se at du har fanget motions betydning for at kroppen kan regulere og holde blodsukkeret inden for normalområdet.

Motion og langtidsblodsukker

Du skriver, du bruger 270 minutters motion fordelt over en uge på svømning, motionscenter og gang.

Det er da bare så sejt gået. Alligevel er jeg nysgerrig efter at vide om, du får motioneret hver dag.

Og kære læser,

her har du Kaj Verners tilbagemelding på ugens motion

Hej Siff.
Kan oplyse at mit ugentlige program er:
2 gange i svømmehal - mindst 30 min brystsvømning
2 gange i motionscenter - motionscykel, gangbånd, 10 skiftende redskaber 
4 - 6 gange gåture, 30 min pr. gang
Dvs. mindst en aktivitet pr. dag
Mvh
Kaj Verner
Og tusind tak Kaj Verner for din tilbagemelding på mit spørgsmål om du få motioneret hver dag.
Det er vidunderligt at se, hvordan du går seriøst til opgaven.

Vores muskler er den vigtigste medspiller i reguleringen af vores blodsukker, når  vi samtidig vælger at spise fornuftigt. Jo mere vi bruger vores muskler, jo bedre kan muskelceller optage overskydende blodsukker i blodbanen. Og det er jo sukker (glukose) i blodbanen fordelt over de sidste 8-12 uger, som vi får målt, når vi måler langtidsblodsukkeret.

LangtidsblodsukkerHvis du er nysgerrig på mere viden om langtidsblodsukkeret har diabetesforeningens medlemsblad  denne artikel .

Jeg sender de bedste tanker om en fornøjelig proces med at få og fastholde et fornuftigt langtidsblodsukker og en lettere udgave af dig.

Rigtig god fornøjelse

Med kærlig venlighed
Siff

Skrevet af

Velkommen til mit Univers Sundhed med stabilt blodsukker Jeg hedder Siff Holst (1956). Jeg har kendt til svingende energi og humør det meste af mit liv. I 90'erne fandt jeg ud af, at det skyldtes ustabilt blodsukker og jeg troede, at jeg bare skulle have styr på min mad. Så jeg kæmpede videre med livet. Jeg troede nemlig, at jeg selv kunne skabe sundhed med stabilt blodsukker :( Hvis du synes hver dag er en kamp Hvis du har et ustabilt blodsukker Hvis du kan forestille dig, at dit liv kan blive bedre så er du kommet det rette sted. 'En kold tyrker' I 2008 tog jeg 'en kold tyrker' fra sukker og stabiliserede endeligt mit blodsukker. Jeg fik så meget overskud, at jeg besluttede at forfølge mit hjertebarn - SUNDHED MED STABILT BLODSUKKER. Jeg sagde op efter 22 år som gymnasielærer med fagene idræt, biologi og dans. Jeg deler al den viden, jeg kan komme af sted med.  Jeg har holdt over 120 foredrag rundt i Danmark. Altid med konkrete værktøjer, der giver overskud i hverdagen. Og selvfølgelig sundhed med stabilt blodsukker. Du kan få viden og redskaber i bloggen Du kan stille spørgsmål til mig i brevkassen Når jeg kan, kan du også!

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar

E-bog med fakta om og tips til stabilt blodsukker
Luk

Få første del af
"Stabilt blodsukker - overskud i hverdagen"

  • Hvorfor er stabilt blodsukker livsnødvendigt?
  • Hvad er ustabilt blodsukker og hvad gør man ved det?
  • Med snuden i DIT sundhedsspor får du mere energi med NU-hedsbrev